donderdag 6 december 2007

Oma's doel is drukke ouders in gezinnen met kinderen (3 tot 13) een beetje los te peuteren uit al die afstandelijke recepten, gewoon even de ruimte gunnen naar het 'voelen en weten'wat hun echt lekkere eten is. Dan doen de kinderen vanzelf mee.

hieronder alvast de eerste pagina naar een hoofdmaaltijd uit oma's tijd


http://ella.arps.googlepages.com/hoofdmaaltijd

Vandaag is er tijd om de sucadelapjes 3 uur te laten sudderen, een heerlijke geur in huis: draadjesvlees met appelmoes,
zondag als we bezoek hebben en weinig zin om de hele middag in de keuken te verblijven dan maken we in een handomdraai van hetzelfde sappige vlees een jachtschotel.


Oma vindt koken echt heerlijk om te doen. Alleen of samen, dat maakt niets uit.
Koken is herinneren: je beste vrienden, de landen die je kent, je eigen opvattingen. Koken is helemaal tot jezelf komen.
Zoveel mensen praten over eetproblemen, stoornissen. Maar het merkwaardige is, dat ze dit oplossen door:
niet te eten
minder te eten
anders te eten dan ze willen.

die(engels) eten

Ik denk dat, zoals mijn omaatje (geboren 1880) mij al heeft geleerd in de 50tiger jaren. Door te eten op de juiste manier en met enthousiasme, kom je tot de oplossing die goed is voor jou, als ziel, als geest en vooral als lichaam.
Een mooie spreekwijze in Indonesië heb ik als motto overgenomen:
Als er heel veel te doen is, als je veel werk moet verzetten, dan kun je het beste beginnen met eten!


kijk verder naar de pagina
over boterhammen mee http://ella.arps.googlepages.com/opdeboterhammee
toetjes http://ella.arps.googlepages.com/toetjes
kunst eten voor kinderen http://ella.arps.googlepages.com/kinderenkunsteten

vul zelf aan met jouw ideeën , tekeningen, foto's

O je, wat maak ik als er 16 mensen komen eten, sommige vegetarisch, anderen zondergluten, koemelk allergie, geen suiker enz enz. Kijk maar gauw wat voor feest het kan zijn:
http://ella.arps.googlepages.com/linzensoepvoor16personen

3 opmerkingen:

robbert zei

Wat een vreselijk leuk initiatief. Roept bij mij wel een heleboel herinneringen op aan de keuken van mijn oma en vooral opa van moeders kant. Die van mijn vader kookten geloof ik niet?
Ik ruik de boffers en zie de hangop aan de kraan hangen. Ik griezel van de watergruwel en van de rabarber, die toch wel weer heel lekker bleken.
Ik ga mijn best doen die oude recepten weer eens terug te vinden.
Voor zover ik me kan herinneren, was het wel allemaal erg ongezond naar moderne maatstaven.

Fleur Vos zei

Vandaag sojaballetjes met satesaus gegeten. Lobke (4) & (moeilijke avond-eter) en Daan (6) & (allergisch voor melk en nog veel meer) vonden het heerlijk. Maakte het met olie, knoflook, uitje & pindakaas, verwarmen en aanlengen met sojamelk. Op smaak brengen met vissaus en sojasaus. Ik ben super blij met dit initiatief van Ella, hoop op veel nieuwe tips, recepten en reacties. Alleen maar pasta eten steeds word je ook een beetje gek van. Verandering van spijs doet eten!!!!! Groetjes, Fleur

Unknown zei

Als mijn zoon(16) thuis komt uit school heeft hij altijd honger. Dus dit jaar ben ik op zoek naar snelle happen voor tussendoor en soepen waar je altijd weer van op kunt scheppen.
Jullie horen meer van mij.